Co wspólnego może mieć matematyka i żonglowanie? Okazuje się, że sporo!
Żonglowanie pozwala zrozumieć, że proces uczenia się to nieunikniony ciąg wzlotów i upadków.
Marek Szurawski
Jak żonglowanie wpływa na proces uczenia się?
- Półkule mózgu zaczynają lepiej ze sobą współpracować
- Chęć i zdolność do nauki nowych rzeczy zwiększa się
- Żonglowanie wystawia cierpliwość na próbę
- Pobudza się nieszablonowe myślenie, a przy tym sprawność działania i kreatywność
- Zwiększa umiejętności relaksowania się oraz aktywność twórczą
- Wzrasta koordynacja ruchów i działań
- Trenuje koncentrację
- Trenuje wyobraźnię przestrzenną, a przy tym wyobraźnię matematyczną
Wszystkie te rzeczy mają ogromne znaczenie w procesie uczenia się, a w szczególności uczenia się matematyki! Matematyka jest przedmiotem, którego nie da się nauczyć na pamięć. Wbrew pozorom opiera się on właśnie na kreatywności i wyobraźni, które doskonale sprawdzają się podczas rozwiązywania problemów, zadań i zagadek, oraz są trenowane właśnie podczas żonglowania.
Żonglowanie daje szczęście
Podczas żonglowania, nasz wzrok skierowany jest ku górze. Mózg podczas tej czynności zaczyna wytwarzać tzw. hormony szczęścia!
Poza tym jest to niezwykle fascynujące już w pierwszych minutach, a uczenie się nowej umiejętności zwiększa poziom naszego szczęścia. Dziecko może pochwalić się swoją zwinnością i spędzić miło czas. Przyjemne uczenie się nowych rzeczy może znacznie wpływać na przyszłą motywację dzieci do nauki w ogóle! Działa to w podobny sposób jak uczenie matematyki za pomocą gier planszowych.
Czego jeszcze można się nauczyć?
Dziecko, które chce zdobyć nową umiejętność, musi umieć dobrze wszystko zorganizować. Uczy się w ten sposób:
- Odpowiedzialności
- Zarządzania czasem
- Regularności
- Ustalania priorytetów
Przy okazji można zażyć zdrowego ruchu i spalić kilka zbędnych kalorii (więcej o spalaniu kalorii dzięki matematyce znajdziecie tutaj).
Czym można żonglować?
Piłeczki do żonglowania można zrobić samodzielnie (na przykład z poniższą instrukcją).
Nie jest to jednak tylko kwestia oszczędności! Tworząc piłeczki samodzielnie uzyskujemy kolejne korzyści związane z umysłem!
- Rozwijamy wyobraźnię przestrzenną
- Pobudzamy kreatywność
- Trenujemy zdolności motoryczne
- Uczymy się szacowania (jakie będą koszty wykonania, co zrobić aby piłeczki były równe itd.)
4 thoughts on “Żonglowanie, a matematyka”